Til fods rundt om det 45 meter høje bakkeparti Arrenakke nord for Arresø i 10 cm tykt snedække januar 2024. Oplev etape af vandreruten HALSNINOEN på toppen af Arrenakke Bakker.

On foot around the 45 m high range of hill Arrenakke north of Arresø Sea on a 10 cm thick blanket of snow January 2014. Experience stage of walking tour HALSNINOEN  on top of Arrenakke Bakker.

Tekst bog fotos Erik K Abrahamsen, 18. januar 2024.

Udsigt i retning syd fra sti der fører op til toppen af Arrenakke Bakker mod isdækket Arresø:

Fra den 14.-19. januar 2024 har det været muligt at udføre isbåds sejlads og kite issurfing på den isdækkede Arresø.

Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.

Arrenakke. Udsigt fra sti der fører op til toppen af Arrenakke Bakker i retning syd mod Arresø. Foto den 18. januar 2024 af Erik K Abrahamsen.

Den 2. januar 2024 ankom vinterkulden med minus 10-20 graders frost og store mængder sne udover det meste af Danmark.

Det betød store trafikmæssige problemer med kilometerlange kødannelser på de store motorveje specielt i Jylland. Personer var indespærrede i deres biler i mere end 20 timer i snestorm og kulde uden mad og drikke.

Her torsdag den 18. januar 2024 ligger sneen i et ca. 10 cm snedække udover det meste af Nordsjælland. Idag skinner solen fra en skyfri himmel og allerede kl. 10 kører jeg fra min bolig i Melby afsted mod Arrenakke Bakker for til fods at opleve et enestående smukt landskab domineret af bakker, skov, sø og udsigt ud over Arresø og Kattegat fra toppen af det 45 meter høje bakkedrag Store og Lille Arrenakke Bakker.

Kort over Halsnæs Kommune:

Kort over Halsnæs Kommune. Foto januar 2024 af Erik K Abrahamsen

Fra Frederiksværk kører jeg ad Helsingevej Rute nr. 205  4 km frem til en lille p-plads på mindre indkørselsvej til  fritidshus Helsingevej 89 – overfor Besøgsgård Grønnehave.

P-plads på mindre indkørselsvej til  fritidshus Helsingevej 89:

Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.

Arrenakke. P-plads ved indkørselsvej til 2 fritidshuse på toppen af Arrenakke. Foto i retning nord-vest den 18. januar 2024 af Erik K Abrahamsen.

Jeg har gode travestøvler på og begynder nu min vandring til fods rundt om Arrenakke  Bakker efter først at have orienteret mig og læst teksten på planche, som står på p-pladsen.

Planche over Arrenakke Bakker:

Planche over Arrenakke Bakker. Foto den 18. januar 2024 af Erik K Abrahamsen

Indkørselsvej frem og op til mindre sti der fører op til toppen af Arrenakke Bakker:

Arrenakke Bakker. Indkørselsvej op til sti, der fører til toppen af Arrenakke Bakker. Foto i retning nord-vest den 18. januar 2024 af Erik K Abrahamsen

Udsigt fra toppen af indkørselsvej i retning syd mod isdækket Arresø – med et ca. 13-15 cm tykt islag over hele den 41 km2 store sø:

Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.

Arrenakke Bakker. Udsigt fra toppen af indkørselsvej i retning syd mod Arresø. Foto den 18. januar 2024 af Erik K Abrahamsen.

Udsigt fra mindre offentlig sti – som løber langs nabogrunden til fritidshus – i retning syd ud over Arresø:

Udsigt fra mindre offentlig sti – som løber langs nabogrunden til fritidshus (til venstre på foto)- i retning syd ud over Arresø. Foto den 18. januar 2024 af Erik K Abrahamsen.

Fra den 14.-19. januar 2024 har det været muligt at udføre isbåds sejlads og kite is surfing på den isdækkede Arresø.

INDSAT:

Isbådssejlads med base i Ramløse Lystbådehavn:

Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.

Arresø. Ramløse Lystbådehavn. Isbåde gøres klar til sejlads. Foto i retning syd-vest den 16. januar 2024 af Erik K Abrahamsen

INDSAT:

Isbådssejlads med base i Ramløse Lystbådehavn:

Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.

Arresø. Ramløse Lystbådehavn. Isbåds sejlads. Foto den 16. januar 2024 af Erik K Abrahamsen

Udsig fra mindre sti der går langs nabogrund til fritidshus. Foto i retning syd den 18. januar 2024 af Erik K Abrahamsen

Ca. 100 meter fremme ad den mindre sti deles den – til venstre er der en sti, der fører ind på Asserbo Golf Klubs 18 hullers bane og til højre en stejl sti, der fører op til toppen af Arrenakke Bakker –  både Store og Lille Arrenakke Bakke.

Denne sti er samtidig en etape af den 52,7 km lange vandrerute HALSNINOEN i Halsnæs Kommune mellem Hundested i nordvest og Strø Bjerge i sydøst ca. 3 km øst for Ølsted:

Kort over den 52,7 km lange vandringsrute HALSNINOEN, åbnet 2021 i Halsnæs Kommune:

HALSNINOENs 52,7 km lange rute er optegnet på kort med GUL farve med angivelse af etaper og deres længde med rød farve.

Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.

Kort over Halsninoen. Foto fra folder “Halsninoen – vandrerute gennem hele Halsnæs” udgivet af Halsnæs Kommune 2021. Foto Erik K Abrahamsen
Kort over Halsninoen – vandrerute gennem hele Halsnæs. Foto fra folder “Halsninoen – vandrerute gennem hele Halsnæs” udgivet af Halsnæs Kommune 2021. Foto Erik K Abrahamsen.

Mindre sti der fører ind på Asserbo Golfs Klubs 18-hulles bane – med offentlig adgang:

Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.

Mindre sti der fører ind på Asserbo Golfs Klubs 18-hulles bane – med offentlig adgang. Her teested for herre på HUL 15. Foto i retning syd-vest den 18. januar 2024 af Erik K Abrahamsen.

Udsigt fra Hul 15’s tee sted for herrer markeret med gult i retning vest med etape af vandreruten HALSNINOEN, som passerer Hul 15 helt ude i kanten til højre langs marken:

Udsigt fra Hul 15’s teested for Herrer markeret med gult i retning vest med etape af vandreruten HALSNINOEN. Foto den 18. januar 2024 af Erik K Abrahamsen.

Udsigt mod HUL 14 green og længere borte HUL 12 green i retning vest mod mindre service hytte ved HUL 12 og HUL 7 teesteder:

Omtalte etape af HALSNINOEN passerer her langs HUL 14’s green og HUL 7’s fairway fra nord mod syd  og videre langs HUL 5’s fairway langs sti, som løber langs Bødkergårdens jorde mod syd til Vinderød Skov.

HALSNINOENs etape langs golfbanen kan følges helt ude i horisonten.

Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.

Udsigt mod HUL 14 green og længere bort Hul 12 green mod mindre service hytte ved HUL 7 teested.  Halsninoens  etape langs golfbanen kan følges helt ude i horisonten. Foto i retning vest den 18. januar 2024 af Erik K Abrahamsen

Udsigt mod sydvest til HUL 14 fairway forrest og HUL 13 teested og fairway på denne side af golfbanens Materielgård. Bag golfbanens Materialegård ses HUL 6 og længere borte HUL 5:

Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.

Langs HUL 5’s fairway passerer omtalte etape af HALSNINOEN mod syd videre langs Bødkergårdens jorder i retning mod Vinderød Skov. Foto i retning syd-vest den 18. januar 2024 af Erik K Abrahamsen.

Fra golbanens HUL 15  teested har jeg dette kig mod syd til Arresø:

Fra golbanens HUL 15  teested har jeg dette kig mod syd til Arresø. Foto den 18. januar 2024 af Eriki K Abrahamsen.

Nu vender jeg tilbage til stien, der leder mig op til toppen af STORE ARRENAKKE BAKKE – 45 meter over havet:

Stien er samtidig etape af HALSNINOEN mellem Vinderød Skov via Arrenakke Bakker og Brøde Skov (Vinderød Enghave).

Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.

Stien der leder mig op til toppen af STORE ARRENAKKE BAKKE 45 meter over havet. Stien er samtidig etape af HALSNINOEN. Foto i retning nord den 18. januar 2024 af Erik K Abrahamsen

Udsigt fra stien – etape af Halsninoen – af det 45 meter høje bakkedrag Store Arrenakke Bakke retning syd-vest:

Udsigt fra stien af det 45 meter høje bakkedrag Store Arrenakke Bakke i retning syd-vest. Foto den 18.januar 2024 af Erik K Abrahamsen.

Udsigt fra stien – etape af Halsninoen – af det 45 meter høje bakkedrag Store Arrenakke Bakke i retning vest mod Asserbo Golf Klubs baner:

Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.

Udsigt fra stien – etape af Halsninoen – af det 45 meter høje bakkedrag Store Arrenakke retning vest mod Asserbo Golf Klubs baner. Foto den 18. januar 2024 af Erik k Abrahamsen.

Udsigt fra stien – etape af Halsninoen – af det 45 meter høje bakkedrag Store Arrenakke Bakke i retning nord mod Asserbo Plantage og Kattegat:

Udsigt fra stien – etape af Halsninoen – af det 45 meter høje bakkedrag Store Arrenakke retning nord mod Asserbo Plantage og Kattegat. Foto den 18. marts 2024 af Erik K Abrahamsen.

Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.

Udsigt fra stien – etape af Halsninoen – af det 45 meter høje bakkedrag Store Arrenakke retning nord mod Asserbo Plantage og Kattegat. Foto den 18. januar 2024 af Erik K Abrahamsen.

Udsigt fra stien – etape af Halsninoen – af det 45 meter høje bakkedrag Store Arrenakke Bakke i retning vest mod Asserbo Golf Klub og Halsnæs helt ude i horisonten:

Udsigt fra stien – etape af Halsninoen – af det 45 meter høje bakkedrag Store Arrenakke retning vest mod Asserbo Golf Klub og Halsnæs helt ude i horisonten. Foto den 18. januar 2024 af Erik K Abrahamsen.

Udsigt fra mindre lavning mellem Store og Lille Arrenakke Bakke i retning mod Arresø og privat fritidshus:

Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format.

Udsigt fra mindre lavning mellem Store og Lille Arrenakke Bakke i retning mod Arresø og privat fritidshus. Foto i retning syd den 18. januar 2024 af Erik K Abrahamsen.

Udsigt fra mindre lavning mellem Store og Lille Arrenakke Bakke i retning mod Arresø og privat grund og fritidshus:

Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format

Udsigt fra mindre lavning mellem Store og Lille Arrenakke Bakke i retning mod Arresø og privat grund og fritidshus. Foto den 18. marts 2024 af Erik K Abrahamsen.

Jeg følger stien, som er etape af Halsninoen over toppen af Lille Arrenakke Bakke og når frem til trætrappe, der følger den stejle skrænt, der udgør afslutningen på højdedraget Arrenakke Bakker:

Stien som er etape af Halsninoen leder frem til trappe der går ned over den stejle skrænt, der udgør afslutningen på højdedraget Arrenakke Bakker. Foto den 18. januar 2024 af Erik K Abrahamsen.

Trætrappe der fører ned til skræntfod af det 45 m høje bakkedraget Arrenakke Bakker:

Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format

Trætrappe der fører ned til skræntfod af det 45 m høje bakkedraget Arrenakke Bakker. Foto den 18. januar 2024 af Erik K Abrahamsen.

Udsigt fra skræntfod af det 45 m høje bakkedraget Arrenakke Bakker mod trætrappe, der leder op mod toppen af Lille Arrenakke Bakke:

Udsigt fra skræntfod af det 45 m høje bakkedraget Arrenakke Bakker mod trætrappe, der leder op mod toppen af Lille Arrenakke Bakke. Foto mod vest den 18. januar 2024 af Erik K Abrahamsen.

Her ved skræntfoden møder jeg et stisystem, der til venstre mod vest følger vandreruten HALSNINOEN mod Brødeskov og til højre følger skræntfoden tæt frem mod hvidt bindingsværkshus:

Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format

Stisystem, der til venstre mod vest følger vandreruten Halsninoen mod Brødeskov og til højre følger skræntfoden tæt frem mod hvidt bindingsværkshus. Foto den 18. januar 2024 af Erik K Abrahamsen.

Jeg har nu forladt etape af HALSNINOEN  og følger sti der mod syd følger langs med Arrenakke Bakkers skræntfod:

Sti der mod syd følger Arrenakke Bakkers skræntfod. Foto den 18. januar 2024 af Erik K Abrahamsen.

Stien her langs skræntfoden i retning syd har efter ca. 200 m en sidesti, der til højre leder tæt langs skræntfoden hen forbi et hvidt bindingsværkshus:

Denne lille sti skal følges for at kunne fuldføre rundturen hele vejen rundt om Arrenakke Bakker og frem til lille p-plads ved Helsingevej 89, hvor vi begyndte vor fodtur.

Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format

Hvidt bindingsværkshus der ligger tær på Arrenakke Bakkers skræntfod og ud til lille sti ,der leder videre frem rundt om Arrenakke Bakker. Foto i retning vest den 18. januar 2024 af Erik K Abrahamsen.

Hvidt bindingsværkshus der ligger tær på Arrenakke Bakkers skræntfod og ud til lille sti, der leder videre frem rundt om Arrenakke Bakker.

Udsigt mod det hvide bindingværks hus med i billedets baggrund privat grund med tidligere omtalte fritidshus beliggende på Store Arrenakke Bakke:

Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format

Arrenakke Bakke. Udsigt mod bindingværk hus med privat fritidshus i baggrunden på Store Arrenakke Bakke. Foto i retning vest den 18. januar 2014 af Erik K Abrahamsen.

Stien leder frem til en grusvej, der fører op til en større spejderhytte.

Følg denne grusvej ca. 200 m og vælg en meget smal sti til højre. Denne sti er offentlig og følger skellet til føromtalte grund og fritidshus og leder frem til indkørselsvejen, hvor vi startede vor rundtur:

Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format

A Grusvejen til venstre fører frem til større spejderhytte, mens den smalle sti til højre leder langs tidligere omtalte private grund frem til indkørselsvejen, hvor vi startede vor rundtur.

Udsigt fra smal sti der løber langs omtalte private grund med fritidsbolig på toppen af Store Arrenakke Bakke:

Udsigt fra smal sti der løber langs omtalte private grund med fritidsbolig på toppen af Store Arrenakke Bakke. Foto i retning nord-øst den 18. januar 2024 af Erik K Abrahamsen.

Udsigt mod vest til den offentlige sti ud for føromtalte private grund på toppen af Store Arnakke Bakke:

Ca. 200 m fremme af stien møder den forbindelsesvejen, der fører ned til lille p-plads ved Helsingevej, hvor vi startede vor rundtur.

Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format

Udsigt mod vest til den offentlige sti ud for føromtalte private grund på toppen af Store Arnakke. Foto den 18. januar 2024 af Erik K Abrahamsen.

Udsigt fra stien mod syd mod Arresø:

Privat brændestabel ved indgangen til privat grund og fritidshus på toppen af Store Arrenakke Bakke.

Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format

Udsigt fra stien mod syd mod Arresø. Foto den 18. januar 2024 af Erik K Abrahamsen.

Udsigt mod syd fra forbindelsesvejen fra Helsingevej med lille p-plads og op til toppen af Store og Lille Arrenakke Bakker:

Udsigt mod syd fra forbindelsesvejen fra Helsingevej med lille p-plads og op til toppen af Store og Lille Arrenakke Bakker. Foto den 18. januar 2018 af Erik K Abrahamsen.

Når der om vinteren i Danmark er frost med sne dækning, er det ofte i meget korte perioder ofte kun et par dage. Vil man nå at opleve dette smukke landskab, skal man hver dag være klar til at rykke ud i naturen før al sneen er smeltet og væk.

Men denne januar måned 2024 har været begunstiget med ca. 14 dage i træk med frostgrader på 10-20 minusgrader over det meste af Danmark og med masser af sol og blå himmel. Det har givet mange muligheder for store oplevelser overalt i landskabet – i skove, marker, fjorde, søer og i klitterne ud til havet.

Kort over Nordsjælland:

Klik på fotos og brug din zoom kontrol og du ser dem i stort format

Kort over Nordsjælland. Foto 2014 af Erik K Abrahamsen.

Jeg håber, at jeg har givet dig en stor oplevelse her på min tur til fods rundt om Arrenakke Bakker denne vinterdag i januar 2024.